Majoritatea angajaților lucrează full time petrecând 8 ore la birou, 5 zile pe săptămână. Mai exact, 40 de ore pe săptămână și aproximativ 160 de ore într-o singură lună. Pe scurt, asta înseamnă mai mult de jumătate din viață pe scaun.

Pentru a motiva angajații să lucreze atât de multe ore la performanță maximă, dar și pentru a-i păstra într-o formă fizică și psihică cât mai sănătoasă, companiile angajatoare ar trebui să acorde o atenție deosebită condițiilor pe care le oferă acestora.

Vestea bună este că din ce în ce mai multe companii investesc fonduri serioase pentru amenajarea birourilor, dorind să creeze un mediu cât mai confortabil și cât mai plăcut pentru angajații lor. Au realizat că această investiție necesară se numără printre factorii care le reduce fluxul de personal, crește productivitatea, creativitatea și numărul de zâmbete din birouri. S-au făcut și se fac topuri cu cele mai ingenioase amenajări. Din pacate multe amenajari sunt concentrate pe design si finisaje (multe copy/paste) neglijand partea de scaune ergonomice. Am vazut multe proiecte de designeri copy/paste, proiecte cu produse vandute de marele… supermarket… producator de mobila. Desi din punct de vedere legal este producator de mobilier, partea de manufactura este externalizata. Designul le apartine. Comercial… dar le apartine.

Vestea proastă este că în România încă mai sunt firme care nu dau doi bani pe confortul angajatului, deși sunt datoare moral și legal să o facă, sau lasa totul in seama designerilor in alegerea mecanismelor la scaunele ergonomice.

Conform Art. 39 din Codul muncii, unul dintre drepturile salariatului este „dreptul la sănătate și securitate în muncă.”. Cu toate acestea, multe dintre scaunele de birou ale angajaților din companii nu respectă normele impuse pentru a asigura utilizatorului o poziție corectă pe scaun. În timp, chiar dacă sunt nu sunt luați foarte în serios, acești factori pot duce la probleme majore de sănătate precum afecțiuni ale coloanei vertebrale (cifoză, scolioză etc.) cu simptome supărătoare. Dar cine sa verifice? Protectia Muncii? Pai … ei,  de pe ce scaune lucreaza?

Mai mult, scaunele se numără printre cărțile de vizită ale unei companii. Îmi amintesc cum ne povestea cineva la un moment dat că fusese la interviu într-o firmă și când a văzut scaunul care i-a fost oferit a zis că și-a dat seama pe loc la ce tip de firmă ajunsese.

Am mai auzit cazuri în care scaunele din companii nu erau schimbate decât în momentul în care cădeai pur și simplu de pe ele. Sau în care doar dacă erai șef de echipă și îți făceai bine treaba aveai o șansă să fii pe lista celor recompensați cu un scaun de calitate.

Acestea sunt povești triste, dar cât se poate de reale. De multe ori angajatul tace și suferă sau trage un semnal de alarmă care rămâne fără răspuns.

Noi considerăm că acest lucru nu se întâmplă din rea-voința angajatorului, cât din lipsa de interes a acestuia față de confortul angajatului, din lipsa de educație în ceea ce privește importanța scaunelor ergonomice sau din lipsa banilor, considerându-le din start extrem de scumpe.

Noi nu ne dorim atât de mult să ne promovăm produsele, pe cât dorim să contribuim la semnalarea acestor probleme. Să tragem puțin de mânecă administratorii companiilor pentru ca angajații lor să aibă un trai decent și sănătos la birou. Iar asta ne face de multe ori să punem pe planul al doilea profitul și să oferim soluții pentru toate tipurile de bugete, așa cum am procedat și în acest caz.